Kasahstan ja Kõrgõzstan: Autosõidust ja liiklusest
Rendiauto saime kätte Hertzi kontorist, kuigi rentisime Thriftyst. Seda me teadsime juba varem, sest proovisime kodus rendifirmaga ühendust saada, et ette teatada oma Kõrgõzstani sõidu soovist. Thriftyt polegi Kasahstanis olemas tegelikult, aga see polegi tähtis. Me saime auto kätte, Kõrgõzstani sõidu luba ka olemas, kindlustust aga seal riigis mitte, sest see pole seal kohustuslik (või on alates 2016, aga see jääb meile arusaamatuks). Kindlustus soovitati siiski piiril teha - me jõudsime piirile kella 9 ajal laupäeva õhtul ja ei leidnud ühtegi kohta kus saaks autot kindlustada. Pühapäeval on Biškekis ka kõik kindlustuskontorid suletud, niisiis ootasime esmaspäeva hommikut, et autot kontorisse kindlustama minna. Seal oldi üsna üllatunud, et me neid üldse leidsime (google mapsist, kasulik äpp 😅), sest neil ilmselt pole ühtegi sellise sooviga turisti seal varem käinud😂 Autole saime ikka kindlustuse tehtud. Mitu tundi võttis, aga tehtud ta sai⏳ Meil ikka hea elu, paar klikki ja olemas 🖱️siin tuleb mitu tundi kontoris istuda. Ära oleme hellitatud nende digiallkirjadega ikka Eestis. Päriselust lausa võõrdunud🤔
Liikluses siin on väga palju kirjutamata reegleid. Ja ridu. Tuleb jälgida teisi autosid, mitte teele joonistatud valgeid jooni (miks neid üldse tehakse?). Nii ongi autod teel väga lähestikku ja moodustatakse mitmeid lisaridu. Ja sama teeb ka politsei oma teenistussõidukitega liikluses🚓 Politseil üldse koguaeg vist vilkurid käivad ja pasundab ka midagi meile arusaamatus keeles koguaeg kõlaritest, märkamatuks ta igaljuhul ei jää 😂
Valgusfoorid toimivad, punane on punane ja roheline on roheline. Korras, autojuhid saavad ka neist aru 🚦Jalakäijatel on vahepeal ainult keeruline, sest mõnel fooril pole jalakäijate tulesid, kuigi sebra on kenasti maha joonistatud 🦓
Teed on siin täiesti sõidetavas korras, vähemlt pealinnas ja selle ümbruses. Mujal on seis natuke ebatasasem. Aegajalt esinevad mõned löökaugud ka maanteedel ja linnatänavatel 😅 aga põhimõtteliselt ei saa nuriseda. Eks meil Tartus ka vahepeal on teedele mõned augud tekkinud. Siin on neid lihtsalt rohkem. Ja mägedes ikka on palju-palju halvemad teed, aga need pole mingid peamised maanteed ka, anname andeks 😁 Linnast väljas aetakse ka lehmakarja aegajalt teedel, aga see on ju iseenesest tore, et pole täpselt arvestatud ruutmeetritega eurolaudad, vaid lehmad saavad looduses vabalt ringi liikuda.
Teate kui tore, et meil teede parandusel kasutatakse vastavaid liiklusmärke ja muid märgistusi, näiteks erksavärvilised jooned aukude ümber! 👍 Siin nad veel seda teha ei oska. Tokmoki linnas käisid hoogsad teetööd. Mehed tegid asfaltisse nelinurkseid löökauke (no ilmselt nad ikka plaanisid need hiljem ära täita) ja jätsid need igasuguse märgistuseta tänavatele. Jah, teetööde märk oli neil küll vahetult enne seda kus nad ise parasjagu tööd tegid, seda nad ka pidevalt liigutasid endaga kaasa. Nii oli pikk tänav ära augustatud ilma hoiatavate märgistusteta ja siis lõpuks süüdlaste juures oli seda hoiatavat teetööde teostamise märki ka näha 😂😂😂
Tüütuid liiklusummikuid on siin ka, suuresti sellepärast, et autosid on palju 💡ja kõik trügivad ja moodustavad lisaread ja siis on kitsas ja mõni juht on mitme rea vahel risti ja teepervelt sõidetakse omakorda kõigist mööda. Lõpuks on kõik nii umbes, et keegi ei saa liikuma. Enamasti neid ummikuid pole, aga Tartus ei ole ma kunagi ühtegi ummikut näinud, võttes aluseks siinsed ummikud.
Parkimisel nad õnneks Lõuna-Euroopa stiili omaks ei ole võtnud, autode vahed on ikka suuremad, umbes nagu meil, mitte nii, et kui parkimiskoht on 5cm lühem kui auto, siis ikkagi pargitakse sinna.. 😂
Autoga sõita on siin tore sõita ka sellepärast, et kütte hind on odav. Kasahstanis 40 senti ja Kõrgõzstanis 55 senti liiter. Tartus tangiks ka koguaeg selliste hindadega paagi täis hea meelega 🛢️
Comments
Post a Comment